سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب وبلاگ


صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

آبیاری سویا:

زراعت سویای آبی به آب فراوان که در زمان مناسب در دسترس باشد احتیاج دارد . میزان نیاز آبی سویا و تعداد دفعات آن به شرایط آب و هوایی ،جنس خاک ، روش آبیاری ،ظرفیت نگهداری آب در خاک و عمق نفوذ ریشه بستگی دارد .

چنانچه رطوبت خاک قبل از کشت در عمق 15 تا 20 سانتیمتری کافی باشد لزومی به آبیاری تا مرحله قبل از گلدهی و تشکیل غلافها نمی باشد ولی اگر این رطوبت در خاک موجود نباشد بایستی قبل از کشت مبادرت به آبیاری نمود و حتی ممکن است بعد از کشت نیز احتیاج به یک آبیاری دیگر باشد.

در کشت بهاره ،حتی اگرمقدار بارندگی قابل ملاحظه نباشد به دلیل وجود شخم پاییزه و یا زمستانه و همبستگی بین ذرات خاک ، رطوبت از اعماق خاک به حدود بذر رسیده و سویا بطور یکنواخت سبز خواهد شد.

در صورتیکه شخم پاییزه انجام نگرفته باشد و خاک مزرعه تا عمق 20 سانتیمتر توسط شخم بهاره در معرض خشکی قرار بگیرد ( خاک به خوبی آماده نشود ) امکان داشتن سبزی یکنواخت به سختی فراهم می شود .

در صورت خشک بودن خاک به ویژه در کشت دوم بهترین روش سبز کردن سویا استفاده از هیرم کاری ( آبیاری زمین و تهیه سبز بذر پس از گاورو شدن و کاشت فوری ) یا استفاده از آبیاری بارانی و یا آبیاری غرقابی می باشد .

آبیاری های بعدی در اوایل بهار بایستی با فاصله زمانی طولانی تر صورت بگیرد زیرا حرکت رو به پایین ریشه ها برای جستجوی رطوبت و هوا دهی آنان و استفاده باکتری از ازت موجود در خلل و فرج خاک ضرورت دارد و اصولا تا نیاز قطعی به آبیاری ظاهر نشود ، آبیاری مفید نخواهد بود .

 

مراحل حساس رشد سویا به کم آبی:

زمان گلدهی: اگر در موقع گل کردن سویا درآبیاری غفلت شود موجب ریزش گلها می گردد.

زمان دانه بستن (غلاف بندی): عدم آبیاری در این زمان موجب ریز شدن دانه ها و در نتیجه پایین آمدن عملکرد می گردد . یک بار آبیاری در این موقع معادل چند بار آبیاری در زمان رشد گیاه می باشد و آبیاری در مراحل قبل از گل کردن موجب رشد گیاه و قوی شدن آن می شود .

اگر چه سویا گیاه مقاوم به خشکی نیست ولی احتیاجات آبی آن نیز زیاد نمی باشد . معمولا هر 10 تا 15 روز و حتی 20 روز یک بار آبیاری با توجه به شدت گرما و فصل نمو گیاه کافی خواهد بود . آبیاری بیش از حد لزوم در اوایل رشد سویا موجب می شود که ریشه ها تنبل شده و به خوبی در زمین فرو نروند و همچنین موجب عدم توسعه و رشد آنها می گردد. هر چند شرط موفقیت اصلی زراعت ، تنظیم برنامه صحیح آبیاری است ولی با وجود این اگر در نتیجه بی آبی نسبی مقداری از گلها ی خود را بریزد ، در صورتی که زمان دانه بستن آب کافی داشته باشد دانه ها درشت شده و کمبود عملکرد به مقدار زیادی جبران خواهد شد .

میزان آب مصرفی سویا طول فصل رشد بین 450 تا 825 میلیمتر متغیر بوده که اوج مصرف آن در دوران گلدهی و غلاف بندی دانه می باشد.

روشهای آبیاری سویا بسته به شرایط خاک ، آب و هوا ، تسهیلات و امکانات موجود ، منبع آب و وضعیت توپوگرافی خاک متفاوت است که معمولا آبیاری بصورت غرقابی ، نشتی و بارانی انجام می گیرد .

زارعین ایرانی معمولا از روش آبیاری غرقابی استفاده می نمایند ، بدین ترتیب که بعد از کاشت مزرعه مبادرت به احداث نهرهایی در زمین نموده که به پل موسوم است و در زمان آبیاری ، آب وارد این نهرها شده و از آنجا به داخل کرتها و نوارها هدایت و بدین ترتیب مزرعه غرقاب می شود . در برخی مزارع که فاقد تسطیح مناسب می باشند ، زمین بطور یکنواخت آبیاری نشده و در نتیجه در قسمتهایی که گود می باشد آب تجمع یافته و شرایط را برای گسترش بیماریهای گیاهی فراهم می سازد . همچنین رواناب حاصله ازآبیاری که سرشار از مواد غذایی است به مزارع و یا نهرهای پایین دست جاری شده و موجب اتلاف کود وآب آبیاری و فرسایش خاک می گردد.

 

منبع : http://bugda.blogfa.com/post/6


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

آبیاری جو
تعداد دفعات آبیاری برای جوهای پاییزه 5-4 و برای جوهای بهاره 3 بار است کمبود آب موجب تقلیل سرعت نمو، سریعتر متوقف شدن نمو و در نتیجه زودرس ساختن آن می گردد.


در شرایط مساعد برای رشد و نمو ، هنگامی که حاصلخیزی خاک در سطح نسبتاً مطلوب باشد مقدار آب مورد نیاز برای جو کمتر از سایر غلات مناطق معتدله می باشد.

جو برای رشد و نمو نیاز شدیدی به آب دارد.

اصول کلی آبیاری جو شبیه گندم می باشد.

کمبود آب در هر یک از مراحل رشد تاثیر منفی بر روی رشد و نمو و عملکرد خواهد داشت.

در مرحله گل دادن و دانه بستن ، کمبود آب باعث کاهش وزن دانه ها می شود بویژه در مرحله تشکیل دانه ها کمبود آب باعث لاغر و چروکیده شدن دانه ها می گردد.

در مجموع، کمبود آب و تاثیر آن در دانه باعث :
1- تقلیل سرعت نمو
2- تسریع در توقف نمو و در نتیجه زودرس ساختن آن

3- تلفات ناشی از تنفس که بعد از توقف ماده سازی گیاه انجام می گیرد. افزایش می یابد. از طرفی با توجه به اینکه در هر آبیاری ، ازت دانه نسبتاً کاهش می یابد، عصاره مالت در صنعت تخمیری که احتمالاً مهمترین معیار قضاوت در کیفیت مالت است افزایش پیدا می کند.

 

منبع : http://www.agri-jahad.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=a0631957-c6ba-4efa-8452-40d05fb02b24


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

در مرحله دانه بستن چنانچه آبیاری صورت نگیرد، دانه ها کوچکتر شده، وزن دانه ها کاهش یافته و در نتیجه عملکرد کاهش می یابد،


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) :

چون در اغلب مناطق گندم خیز ایران ریزش باران خصوصا در دوره فعال رشد گیاه برای تامین آب مورد نیاز گندم کافی نیست، بنابراین لازم است تا در مناطقی که مقدار باران در طول دوره رشد این گیاه کمتر از 300 تا 350 میلی متر است، گندم را در مراحل مختلف رشد آبیاری کرد.

دانه های گندم پس از آن که در خاک قرار گرفت رطوبت کافی باید در اطراف آن وجود داشته باشد تا با جذب آب و اکسیژن کافی به سرعت جوانه تولید کند.


مقدار آب لازم برای گندم از ابتدای کاشت تا هنگام برداشت 8-4 هزار مترمکعب در هکتار است. تعداد دفعات آبیاری و مقدار آب در هر آبیاری بستگی به آب و هوای منطقه و نوع و جنس زمین دارد.


مراحل مهم آبیاری در زراعت گندم عبارتند از:


– جوانه زدن تا اتمام پنجه زدن: این مرحله که اغلب مصادف با فصل زمستان است، از نظر تامین آب مشکلی وجود نداشته و اغلب در این مرحله آبیاری صورت نمی گیرد، چون رطوبت موجود در زمین برای پنجه زدن کافی است.


– مرحله ساقه رفتن: نیازهای آبی گندم در هنگام ساقه رفتن و طویل شدن سریع ساقه ها به سرعت بالا می رود.


– مرحله سنبله رفتن


– مرحله گل رفتن


– مرحله دانه بستن


معمولا از جوانه زدن تا به سنبله رفتن دیگر احتیاجی به آبیاری نیست، مگر در شرایط استثنایی، زیرا در این دوره تبخیر و تعرق نسبتا کم بوده و در عین حال مصادف با زمانی است که حداکثر بارندگی طبیعی صورت می گیرد.

در صورت لزوم، آبیاری دوم زمانی اجرا می شود که اولین سنبله ها شروع به ظاهر شدن می کنند. آبیاری سوم هم ممکن است در مرحله تشکیل دانه لازم باشد

منبع : http://iaeo.org/markazi/?p=41


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نکته مهم در آبیاری کاکتوس این است که آبیاری آنها باید در فصل رشد آنها باشد.

کاکتوس ها با آب چندان مخالف نیستند بلکه با آبیاری صحیح رشدشان تسریع خواهد شد. کاکتوس ها به آب احتیاج دارند .


اگر شما کاکتوس هایتان را تنها یک بار در ماه آب دهید آنها رشد چندانی نخواهند داشت و فقط زنده خواهند مانند و ریشه هایشان خشک و در نهایت می سوزد در این حالت پس از آبیاریی مجدد ریشه ها توانایی جذب اب را نخواهند داشت و ریشه ها دچار پوسیدگی خواهند شد.


کاکتوس هایی که در گلدانهای کوچک هستند نسبت به کاکتوس هایی که در گلدانهایی بزرگ تر قرار دارند آبیاری بیشتری را احتیاج دارند. کاکتوس هایی که در گلدانهای7یا 10 سانتی قرار دارند باید هر 4 تا 6 روز آبیاری شوند. کاکتوس های که در گلدانهای 15 سانتی نگهداری می شوند هر هفته تنها به یک بار آبیاری احتیاج دارند.


برنامه آبیاری کاکتوس بر اساس نوع خاک و گلدان (پلاستیکی یا سرامیک یا گلی) و دما تغییر می کند.


گلدان پلاستیکی و سرامیکی آب را نسبت به گلدان گلی بیشتر در خود نگه می دارد و بنابر این به آبیاری کمتری احتیاج دارد.


همین طور میزان آبیاری به درجه حرارت محیط نیز وابسته است، در هوای گرم کاکتوس نسبت به هوای سرد به آب بیشتر ی احتیاج دارد. یک قانون خوب برای آبیاری کاکتوس این است که پیش از اینکه خاک گلدان کاملا خشک شود به آبیاری آن بپردازیم.


دو نوع روش آبیاری برای کاکتوس وجود دارد، یک نوع آن آبیاری از بالای خاک و نوع دیگر قرار دادن گلدان به مدت 10 تا 15 دقیقه در ظرفی که آب کمی در آن قرار دارد. در روش دوم کاکتوس آب مورد نیاز خود را به داخل می کشد. بهترین روش این است که به صورت متناوب از دو روش فوق استفاده کنیم.


برای آبیاری کاکتوس از افشان کردن اب به روی گیاه خود داری کنید.کاکتوس را "فقط" هنگامی که در حال رشد است به صورت منظم آبیاری کنید.


در هنگامی که کاکتوس در دوره رشد خود قرار ندارد به آب بسیار کمی احتیاج دارد. ریشه کاکتوس وقتی که گیاه خواب است برای فاسد شدن مستعد است و در صورت آب دهی بیش از اندازه کاکتوس از بین خواهد رفت.


در هنگامی که کاکتوس خواب است هر 2 یا 3 هفته پس از اینکه خاک کاملا خشک شد، آبیاری سبکی کفایت خواهد کرد.به میزانی گیاه را آبیاری کنید که ریشه آن کمی مرطوب شود.

منبع 


نظرات ()

 

گروه مهندسان آبیاری در تلگرام

مهندسان آبیاری در تلگرام

برای عضویت روی عکس کلیک بفرمایید


==========

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ

آقا بیا