سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب وبلاگ


صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ماده 19. کنترل نقاط نشانه، پیاده کردن نقشه ها،اندازه گیریها

الف) پیمانکار ،پیش از آغاز عملیات موضوع پیمان، باید نقاط نشانه و مبدا را از لحاظ تطبیق با نقشه ها کنترل نماید و در صورتی که اختلافی موجود نباشد، درستی آنها را تایید و اعلام دارد و در صورتی که اختلافی وجود داشته باشد، مراتب را به اطلاع مهندس مشاور برساند تا وضع موجود با مهندس مشاور و کارفرما صورتمجلس شود و ملاک شروع عملیات قرار گیرد . بدیهی است که پس از آغاز عملیات ،هیچگونه اعتراضی از جانب پیمانکار در این زمینه پذیرفته نیست.

پس از تحویل هر قسمت از کارگاه ،پیمانکار باید بی درنگ ، نقاط نشانه و مبدا و همچنین علایم مربوط به آنها را با بتن یا مصالح بنایی تثبیت نماید و در طول مدت اجرای کار تا تحویل موقت، هزینه خود ،حفظ و نگهداری کند.

ب) پیمانکار متعهد است که نقشه ها ،امتدادها و محورها را با نظارت مهندس مشاور پیاده کند و درستی آنها را با مهندس مشاور صورتمجلس کند. در صورتی که هنگام پیاده کردن نقشه ها، امتدادها و محورها ،اختلافی در مورد تراز زمین طبیعی با تراز آنها در مدارک فنی مشاهده شود وضع موجود را پیمانکار و مهندس مشاور و کارفرما صورتمجلس می کنند.

تراز کف پی بناها و زیر سازی راهها و تمام عملیاتی که پس از انجام کار پوشیده میشوند و بعداّ مرئی نیستند ، یا به هر صورت ،کنترل و اندازه گیری کامل آنه میسر نباشد ،باید پیش از پوشیده شدن یا از بین رفتن آثار آنها،صورتمجلس شود و به امضای مهندس ناظر و رئیس کارگاه برسد. این صورتمجلسها،ملاک اندازه گیریها در تنظیم صورت وضعیتهاست. اگر پیمانکار عملیاتی را که باید مورد آزمایش یا بازدید قرار گیرد و تائید شود ، پیش از آنکه اقدامات پیشگفته انجام شود بپوشاند،موظف است پوششهای انجام شده را به هزینه خود بردارد و پس از انجام آزمایشها و بازدیدهای لازم و تائید انجام کار از سوی مهندس ناظر ،به هزینه خود ،نسبت به پوشش مجدد و اصلاح کار اقدام کند.

ج)اندازه گیریها بر اساس نقشه های اجرایی ،دستور کارهای اجرا شده و صورتمجلسها ،که شامل کروکیهای لازم و روشن است،انجام می شود.

 

ماده 20.تجهیز کارگاه ،تدارک مصالح،تجهیزات و ماشین آلات

الف) پیمانکار موظف است که پس از تحویل گرفتن کارگاه ،با توجه به مدت تعیین شده برای تجهیز ،طرح جا نمایی تجهیز کارگاه را تهیه کرده و پس از تایید مهندس مشاور،آن را مبنای تجهیز کارگاه قرار دهد.

تامین آب،برق،سوخت و مخابرات ،و به طور کلی ،تجهیز کامل کارگاه،به نحوی که برای اجرای کار طبق اسناد و مدارک پیمان لازم است ،به عهده پیمانکار می باشد، مگر آنکه در اسناد و مدارک پیمان ،ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد.

ب) تامین نیروی انسانی ،مصالح و تجهیزات ،ماشین آلات و ابزار به عهده پیمانکار است،مگر آنکه در اسناد و مدارک پیمان ،ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد.

مصالح و تجهیزاتی که پیمانکار برای انجام عملیات موضوع پیمان تهیه و در کارگاه نگهداری می کند، باید به قرار زیر باشد:

1) اگر منابع تهیه مصالح و تجهیزات در اسناد و مدارک پیمان تعیین شده یا بعداّ معین شود،باید از همان منابع تهیه گردد. نمونه یا کاتالوگ فنی مصالح و تجهیزات باید از نظر تطبیق با مشخصات فنی، پیش از سفارش ،به تائید مهندس مشاور برسد. در هر حال ،از نظر مرغوبیت باید کاملاّ طبق مشخصات فنی باشد و مورد تائید مهندس مشاور قرار گیرد.

2) ذکر منابع تهیه مصالح و تجهیزات در اسناد و مدارک پیمان یا تعیین آنها ضمن اجرا ، از تعهدات پیمانکار در قبال تهیه مصالح و تجهیزات مرغوب و کافی نمی کاهد. بدین روی، پیمانکار موظف است با مطالعه کافی نسبت به امکانات محلی و کیفیت منابع تهیه مصالح و تجهیزات ،نظر و پیشنهاد خود را تسلیم مهندس مشاور کند. در صورتی که استفاده از این قبیل منابع مورد موافقت مهندس مشاور و کارفرما قرار گیرد،اقدام به تهیه و حمل نماید. بدیهی است که کارفرما این حق را دارد که منابع تهیه مصالح را تغییر دهدو پیمانکار موظف به رعایت آن می باشد. اگر به مناسبت این تغییر محل ،اضافه یا کسر هزینه ای بابت تغییر مسافت حمل یا عوامل دیگر ایجاد شود،تفاوت بها ،به اقتضای مورد ،از پیمانکار کسر یا به او پرداخت می شود. پیمانکار ملزم به رعایت مقررات مربوط به استخراج و بهره برداری شن و ماسه و دیگر مصالح معدنی است.

3) نوع،مقدار و تاریخ ورود مصالح و تجهیزات به کارگاه باید با مهندس ناظر صورتمجلس شود. مصالح باید به طور مرتب به نحوی انبار شود که تمام آن به سهولت قابل بازرسی، شمارش یا اندازه گیری باشد. انبار مصالح باید از هر لحاظ قابل حفاظت بوده تا مصالح در مقابل عوامل جوی و عامل دیگر مصون باشد.

ج) هر گاه تهیه یا توزیع مصالح و لوازمی در داخل کشور در انحصار دولت باشد،کارفرما تسهیلات لازم برای تهیه آن مصالح و لوازم را فراهم می کند.اگر تهیه بعضی از مصالح یا لوازم ،طبق مشخصات ذی ربط در داخل کشور میسر نباشد و ورود آنها هم از طرف دولت ممنوع شده یا بشود ،کارفرما یا خودش اجازه ورود مصالح و لوازم مزبور را برای پیمانکار تحصیل می کند یا مشخصات را تغییر می دهد.

د) د رمواردی که مصالح و تجهیزاتی باید به وسیله پیمانکار از خارج کشور تهیه شود،کارفرما اجازه ورود آنها را از سازمانهای ذی ربط به هزینه پیمانکار تحصیل می نماید. هر گاه ضمن اجرای کار ،محدودیتهای جدیدی پیش آید که به علت آن،پیمانکار نتواند مصالح و تجهیزات مورد نیاز اجرای کار را ،در مدتی که برنامه پیشرفت کار ایجاب می کند،از خارج از کشور تهیه و وارد کند،مراتب را با ذکر دلیل و ارائه اسناد از طریق مهندس مشاور به اطلاع کارفرما می رساند تا با توجه به برنامه زمانی اجرای کار ،کارفرما در مورد چگونگی تامین این قبیل مصالح و تجهیزات ،تصمیم گیری نماید.

ه) در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان ،مشخصاتی برای ماشین آلات و ابزار اجرای کار تعیین شده باشد،پیمانکار باید آنها را طبق مشخصات تعیین شده ،تامین کند. هرگاه ضمن اجرای کار ،مهندس مشاور تشخیص دهد که ماشین آلات و ابزار موجود پیمانکار ،برای اتمام کار در مدت پیمان کافی نیست یا مشخصات آنها برای اجرای کار مناسب نیست ، مراتب را به پیمانکار ابلاغ می کند. پیمانکار مکلف است که ماشین آلات و ابزار خود را طبق نظر مهندس مشاور و در مدتی که نامبرده تعیین می نماید،تکمیل و تقویت کند،بدون اینکه برای این کار ، ادعای خسارت یا هزینه اضافی از کارفرما داشته باشد.

و) پیمانکار نمی تواند ماشین آلات و ابزاری را که برای انجام عملیات لازم است، از کارگاه خارج کند.در مورد بیرون بودن ماشین آلاتی که در کارگاه مورد نیاز نیست، پیمانکار تقاضای بیرون بردن ماشیت آلات مزبور را به مهندس مشاور تسلیم می کند. مهندس مشاور ،به تقاضای او رسیدگی می کند ، و در صورتی که موجه باشد ،اجازه خروج می دهد.

ز) در صورتی که طبق اسناد و مدارک پیمان تامین اقلامی از تجهیزات که پیمانکار باید نصب کند و به صورت دائم در کار باقی بماند،در تعهد کارفرما باشد، پیمانکار مسئول عملکرد ناقص احتمالی این تجهیزات نیست ، مگر آنکه ثابت شود که نقص آنها مربوط به کار پیمانکار است .

ح) اگر در اسناد و مدارک پیمان ، تکلیفی برای تهیه غذا ن مسکن و دفتر کار کارکنان کارفرما ، مهندس مشاور و آزمایشگاه در محل کار به عهده پیمانکار گذاشته شود ، پیمانکار موظف به تامین آنها ، طبق شرایط پیش بینی شده ، می باشد .

لینک دانلود متن کامل شرایط عمومی پیمان : .:"دانلود":.


شرایط عمومی پیمان 
نظرات ()

 

گروه مهندسان آبیاری در تلگرام

مهندسان آبیاری در تلگرام

برای عضویت روی عکس کلیک بفرمایید


==========

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ

آقا بیا