سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب وبلاگ


صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ماده 22 . ترتیب گردش مدارک ، نقشه ها و ابلاغ دستور کارها

الف) تمام نقشه ها ، مشخصات ، دستورالعملها و استانداردهای فنی که دارای مهر و مهندس مشاور است ، به تعداد نسخه های درج شده در اسناد و مدارک پیمان و در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان تعداد نسخه معین نشده باشد ، در دو نسخه ، بدون دریافت هزینه ، در اختیار پیمانکار قرار می گیرد . در صورت نیاز پیمانکار ، نسخه های اضافی به هزینه او تکثیر می شود .

پیمانکار باید یک نسخه از نقشه ها و مشخصات ، با آخرین تغییرات آنها را همیشه در کارگاه نگهداری کند ، تا در صورت لزوم ، به منظور بازرسی کارها در اختیار مهندس مشاور ، کارفرما یا نمایندگان آنها قرار گیرد .

نسخه اصل نقشه ها و مدارک ، تا پایان کار نزد مهندس مشاور باقی می ماند .

ب ) پیمانکار موظف است که پیش از آغاز هر قسمت از کار ، تمام نقشه ها ، دستورالعملها و دیگر اسناد و مدارک فنی مربوط به آن قسمت را با دقت مطالعه کند و اندازه درج شده در نقشه ها را کنترل نماید ، به نحوی که هیچ گونه ابهامی از نظر چگونگی اجرای کار برای خود و کارکنانش باقی نماند . به طور کلی ، کمبود نقشه برای هر قسمت از کار هرگز تعهدات پیمانکار مبنی بر اجرای کامل کار نمی کاهد . در صورت مشاهده اشتباه در اندازه ها یا هرگونه ابهام یا کسری در مدارک ، نقشه ها و دستورالعملها ، پیمانکار باید بموقع رفع نقص آنها را از مهدس مشاور درخواست کند . مهندس مشاور موظف است که با توجه به برنامه زمانی اجرای کار ، برای تکمیل نقشه ها و ابلاغ به پیمانکار اقدام کند .

ج ) هرگاه پیمانکار در مورد درستی بعضی نقشه ها و محاسبات یا دستور کارها یا مشخصات مصالح و تجهیزاتی که به دستور کارفرما از منابع معینی تحصیل می شود ایرادی داشته باشد ، باید با توجه به برنامه زمانی تفصیلی ، مراتب را با ذکر دلیل به اطلاع مهندس مشاور برساند . در صورتی که مهندس مشاور ، درستی مدارک پیشگفته را تایید کند ، ولی پیمانکار همچنان نسب به آنها ایراد داشته باشد ، باید موضوع را به کارفرما منعکس نماید و پس از دریافت نظر کارفرما ، طبق نظر او انجام دهد . در چنین حالتی ، پیمانکار فقط مسئول اجرای درست کار است و در مورد صحت نقشه ها ، مشخصات ، محاسبات و دستورکارهای مربوط ، مسئولیتی ندارد . هزینه رفع عیب و نقص در چنین مواردی به عهده پیمانکار نمی باشد .

د ) پیمانکار ، نقشه های کارگاهی را که نقشه های جزئیات ساخت قطعات و قسمتهایی از کار است ، در صورت نیاز ضمن اجرای کار ، بر اساس نقشه های اجرایی ، مشخصات فنی و دستورالعمل سازندگان ، تهیه می کند و در سه نسخه ، که یک نسخه آن قابل تکثیر باشد ، تسلیم مهندس مشاور می نماید . مهندس مشاور ، نقشه های یاد شده را پس از بررسی و اصلاح لازم ، تائید و در یک نسخه به پیمانکار ابلاغ می کند . نسخه قابل تکثیر این مدارک نزد مهندس مشاور نگهداری می شود .

ه) نقشه های چون ساخت ، نقشه های کارهای انجام شده به نحوی که اجرا شده اند ، می باشد و شامل تمام نقشه های اجرایی ، اعم از تغییر یافته یا بدون تغییر است . پیمانکار باید نقشه های چون ساخت را به تدریج و طبق نظر مهندس مشاور ، در سه نسخه که یک نسخه آن قابل تکثیر باشد تهیه کند و برای بررسی و تائید ، به مهندس مشاور بدهد . مهندس مشاور ، یک نسخه از نقشه های چون ساخت تائید شده را در اختیار پیمانکار قرار دهد .

و) پیمانکار باید مشخصات فنی ، نقشه ها و دستورالعملهای نصب ، راه اندازی و بهره برداری تجهیزاتی را که تامین آنها در اختیار اوست ، از سازنده تحویل آنها تحویل بگیرد و در دو نسخه ، به مهندس مشاور بدهد . مهندس مشاور ، بر اساس مدارک سازنده ، نقشه های اجرایی محل استقرار تجهیزات یاد شده را تهیه و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ می کند .

ز) مهندس مشاور ، تمام موافقتها ، معرفیها ، تصویبها ، اخطارها و دستور کارها را به صورت کتبی ، به پیمانکار ابلاغ می کند ، و در موارد لزوم ، به نحو پیش بینی شده در اسناد و مدارک پیمان ، به تائید کارفرما نیز می رساند و سپس به پیمانکار ابلاغ می کند . پیمانکار ، پس از وصول دستورکارها ، می تواند برای اصلاح آنها اظهار نظر کند . اما در هر حال ، موظف به اجرای چنین دستورکارهایی است .

در موارد صدور دستور کار شفاهی از سوی مهندس مشاور ، پیمانکار می تواند درخاست ابلاغ کتبی آنها را بنماید و مهندس مشاور نیز موظف است که دستور کارها را کتبی به پیمانکار ابلاغ کند ، در غیر اینصورت ، این دستور کارها برای پیمانکار معتبر نیست .

مهندس مشاور یک نسخه رونوشت از تمام نامه های ابلاغی ، همراه با نقشه ها ، دستورکارها و صورت جلسه ها را برای کارفرما ارسال می کند .

ح) پیش از تحویل موقت کار طبق ماده 39 ، پیمانکار دستورالعملهای راه اندازی ، راهبری ، تعمیر و نگهداری را همراه با نقشه های چون ساخت در سه نسخه ، که یک نسخه آن قابل تکثیر باشد ، به مهندس مشاور می دهد . مدارک یاد شده باید به نحوی باشد که راهبری ، تعمیر و نگهداری تمام قسمتهای موضوع پیمان بسهولت انجام شود . در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان ، تعداد نسخه با مشخصات ویژه ای برای مدارک موضوع این بند تعیین شده باشد ، طبق آن عمل می شود .

 

ماده 23 . حفاظت تاسیسات زیربنایی و تغییر وضع آنها

پیمانکار باید عملیات موضوع پیمان را به نحوی اجرا کند که به تاسیسات زیربنایی موجود در کارگاه ، مانند خطوط آب ، برق ، گاز ، مخابرات و مانند اینها ، آسیبی وارد نشود . هر گاه در اثر عمل پیمانکار ، به تاسیسات یاد شده صدماتی وارد شود ، پیمانکار متعهد است که هزینه ترمیم و برقراری مجدد آنها را بپردازد . هر گاه پیمانکار نسبت به جبران خسارت وارد شده اقدام لازم و فوری به عمل نیاورد ، کارفرما میتواند به هر طریق که مصلحت بداند ، برای رفع نقص و خسارت اقدام کند و هزینه آن را به اضافه 15 درصد به حساب بدهی پیمانکار منظور کند و پیمانکار ، از این بابت ، حق هیچ گونه اعتراضی ندارد .

در صورتی که موقعیت تاسیسات زیرزمینی در اسناد و مدارک پیمان مشخص نشده باشد ، پیمانکار باید با توجه به برنامه زمانی اجرای کار ، تعیین وضعیت آنها را از مهندس مشاور استعلام کند و پس از اعلام نظر مهندس مشاور ، برای عملیات حفاری اقدام نماید . بدین ترتیب ، مسئولیت پیمانکار در مورد بروز هر نوع حادثه و پرداخت خسارت و هزینه های پیشگفته در مورد تاسیسات زیر زمینی ، منوط به آن است که نوع ، محل یا مسیر تاسیسات مزبور به اطلاع پیمانکار رسیده یا در اسناد و مدارک پیمان مشخص شده باشد .

هر گاه انجام عملیات موضوع پیمان ، تغییر وضع تاسیسات یاد شده را ایجاب کند ، پیمانکار به کارفرما اطلاع می دهد تا سازمانهای ذی ربط ، برای تغییر وضع آنها اقدام کنند . هزینه های مربوط به عملیات یاد شده ، به عهده کارفرماست .

ماده 24 . واگذاری ، پیمانکاران جزء

الف) پیمانکار حق واگذاری پیمان به دیگران را ندارد .

ب) پیمانکار می تواند به منظور تسهیل و تسریع در اجرای قسمت یا قسمتهایی از عملیات موضوع پیمان ، پیمانهایی با پیمانکاران جزء ببندد ، مشروط به آنکه آنان را از واگذاری کار به دیگران ممنوع نکند . در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان ، کارفرما ، لزوم تایید صلاحیت پیمانکاران جزء را پیش بینی کرده باشد ، پیمانکار موظف است که تایید کارفرما را در این مورد تحصیل نماید . این واگذاری نباید از پیشرفت کار طبق برنامه زمانی اجرای کار بکاهد ، و به هر حال ، به هیچ روی ، از مسئولیت و تعهدات پیمانکار نمی کاهد . پیمانکار مسئول تمام عملیاتی که توسط پیمانکاران جزء یا کارکنان آنها انجام می شود . در پیمانهای بین پیمانکار و پیمانکاران جزء باید نوشته شود که در صورت بروز اختلاف بین آنها ، کارفرما حق دارد ، در صورتی که مقتضی بداند ، به مورد اختلاف رسیدگی کند . پیمانکار و پیمانکار جزء نیز می پذیرند که نظر کارفرما در این مورد قطعی است و تعهد می کنند که الزاماً آن را اجرا کنند .

هر گاه در پرداخت مطالبات پیمانکاران جزء ، با توجه به شرایط درج شده در پیمان آنها ، تاخیری روی دهد ، در صورتی که پیمانکار جزء ، تعهدات خود را بر اساس پیمان تنظیمی خود با پیمانکار کاملاَ انجام داده و کار او مورد قبول و تایید مهندس مشاور باشد ، کارفرما می تواند بنا بر تقاضای پیمانکار جزء ، با حضور نماینده پیمانکار ، به کار او رسیدگی کند . اگر در اثر این رسیدگی ، پیمانکار جزء طلبکار شود و پیمانکار از پرداخت آن خودداری کند ، کارفرما حق دارد طلب پیمانکار جزء را برای کارهایی که صورت وضعیت آن به پیمانکار پرداخت شده است ، از محل مطالبات پیمانکار بپردازد . در صورتی که با اخطار کارفرما ، پیمانکار یا نماینده او برای رسیدگی حاضر نشوند ، کارفرما رسیدگی می نماید و به شرح پیشگفته عمل می کند و این عمل قطعی و غیر قابل اعتراض است .

هرگاه پس از فسخ یا خاتمه پیمان ، پیمانکاران جزء مطالباتی از پیمانکار داشته باشند ، مهندس مشاور و کارفرما ، به شرح پیشگفته موضوع را رسیدگی می نمایند . اگر پس از رسیدگی و تهیه صورتحساب نهایی ، پیمانکار مطالباتی داشته باشد ، کارفرما می تواند طلب پیمانکاران جزء را از محل مطالبات پیمانکار بپردازد . 

ماده 25 . اجرای کار در شب

اجرای کار در شب ، در موارد زیر ، مجاز است .

الف ) در برنامه زمانی تفصیلی پیش بینی شده باشد .

ب ) هر گاه به سبب بروز تاخیرهایی از سوی پیمانکار ، انجام کار طبق تشخیص پیمانکار در مدت پیمان امکانپذیر نباشد ، پیمانکار می تواند بدون آنکه حق دریافت اضافه هزینه کار را داشته باشد با تایید مهندس مشاور و موافقت کارفرما ، قسمتی از کار را در شب اجرا کند .

ج ) هر گاه مهندس مشاور تشخیص دهد که پیشرفت کار پیمانکار به نحوی نیست که همه عملیات در مدت پیمان پایان یابد ، می تواند پس از موافقت کارفرما ، به پیمانکار دستور دهد که قسمتی از کار را در شب اجرا کند . در این حالت ، پیمانکار مکلف به اجرای این دستور است و حق ادعا یا مطالبه هیچ گونه خسارت و اضافه بها ندارد .

د ) اگر به تشخیص مهندس مشاور و تایید کارفرما برای جبران تاخیرهایی که ناشی از قصور پیمانکار نیست ، کار در شب نیز انجام شود ، اضافه هزینه های مربوط به کار در شب ، با تایید مهندس مشاور و تصویب کارفرما ، پرداخت می شود . در محاسبه این هزینه ها ، به منظور تعیین هزینه های اضافی دستمزد نیروی انسانی برای کار در شب ، باید مقررات قانون کار و امور اجتماعی ملاک عمل قرار گیرد .

پیمانکار متعهد است که ترتیب کار را طوری دهد که تا حد امکان ، اجرای کار در شب برای ساکنان مجاور مزاحمتی ایجاد نکند .  

لینک دانلود متن کامل شرایط عمومی پیمان : .:"دانلود":.


شرایط عمومی پیمان 
نظرات ()

 

گروه مهندسان آبیاری در تلگرام

مهندسان آبیاری در تلگرام

برای عضویت روی عکس کلیک بفرمایید


==========

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ

آقا بیا