سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب وبلاگ


صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

در مرحله دانه بستن چنانچه آبیاری صورت نگیرد، دانه ها کوچکتر شده، وزن دانه ها کاهش یافته و در نتیجه عملکرد کاهش می یابد،


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) :

چون در اغلب مناطق گندم خیز ایران ریزش باران خصوصا در دوره فعال رشد گیاه برای تامین آب مورد نیاز گندم کافی نیست، بنابراین لازم است تا در مناطقی که مقدار باران در طول دوره رشد این گیاه کمتر از 300 تا 350 میلی متر است، گندم را در مراحل مختلف رشد آبیاری کرد.

دانه های گندم پس از آن که در خاک قرار گرفت رطوبت کافی باید در اطراف آن وجود داشته باشد تا با جذب آب و اکسیژن کافی به سرعت جوانه تولید کند.


مقدار آب لازم برای گندم از ابتدای کاشت تا هنگام برداشت 8-4 هزار مترمکعب در هکتار است. تعداد دفعات آبیاری و مقدار آب در هر آبیاری بستگی به آب و هوای منطقه و نوع و جنس زمین دارد.


مراحل مهم آبیاری در زراعت گندم عبارتند از:


– جوانه زدن تا اتمام پنجه زدن: این مرحله که اغلب مصادف با فصل زمستان است، از نظر تامین آب مشکلی وجود نداشته و اغلب در این مرحله آبیاری صورت نمی گیرد، چون رطوبت موجود در زمین برای پنجه زدن کافی است.


– مرحله ساقه رفتن: نیازهای آبی گندم در هنگام ساقه رفتن و طویل شدن سریع ساقه ها به سرعت بالا می رود.


– مرحله سنبله رفتن


– مرحله گل رفتن


– مرحله دانه بستن


معمولا از جوانه زدن تا به سنبله رفتن دیگر احتیاجی به آبیاری نیست، مگر در شرایط استثنایی، زیرا در این دوره تبخیر و تعرق نسبتا کم بوده و در عین حال مصادف با زمانی است که حداکثر بارندگی طبیعی صورت می گیرد.

در صورت لزوم، آبیاری دوم زمانی اجرا می شود که اولین سنبله ها شروع به ظاهر شدن می کنند. آبیاری سوم هم ممکن است در مرحله تشکیل دانه لازم باشد

منبع : http://iaeo.org/markazi/?p=41


نظرات ()

 

گروه مهندسان آبیاری در تلگرام

مهندسان آبیاری در تلگرام

برای عضویت روی عکس کلیک بفرمایید


==========

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ

آقا بیا