سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب وبلاگ


صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار (آبیاری قطره ای)

1- محاسبه یا استخراج ET­­0 برای ماه های مختلف.

2- محاسبه یا استخراج Kc برای ماه های محتلف (معمولا در منابع مختلف برای انواع گیاهان وجود دارد)

3- محاسبه ETc برای ماه های مختلف (ETc=Kc × ET0)

4- محاسبه Kr ( روش های مختلفی وجود دارد)

5- محاسبه نیاز ناخالص آبیاری ( In­­=Kr × ETc )

6- محاسبه نیاز ناخالص (Ig= In/Ea)

7- محاسبه ساعات آبیاری

( توضیح اینکه انتخاب تعداد قطره چکان بر این اساس است که مساحت خیس شده می بایست در محدوده 33 الی 66 درصد باشد. مثلا اگر در یک خاک با بافت متوسط برای شبکه درختان 6*6 تعداد 6 قطره چکان با دبی 4 لیتر در ساعت انتخاب شود مساحت خیس شده زمین برابر 38 درصد خواهد بود.)

8- دبی مورد نیاز کل مساحت زمین:

تعداد درخت * تعداد قطره چکان برای یک درخت * دبی هر قطره چکان
9- محاسبه تعداد قطعات:

دبی مورد نیاز زمین تقسیم بر دبی موجود
10- تقسیم زمین به قطعات مورد نظر

11- تعیین وضعیت استقرار لوله های اصلی و نیمه اصلی و فرعی با توجه به توپوگرافی و تجربه و هنر مهندس طراح

12- تعیین قطر لوله های اصلی و نیمه اصلی

(قطر لوله های اصلی با توجه به فرمول هیزن ویلیامز تعیین می شود)

D: قطر داخلی لوله بر حسب mm

Q: دبی بر حسب lit/s

L: طول لوله بر حسب m

?Hs: افت فشار مجاز در لوله
(لازم به ذکر است که این فرمول حدود قطر لوله را بدست می دهد و برای اطمینان از صحت محاسبات می بایست سرعت آب در لوله محاسبه شود. سرعت مجاز در شبکه لوله ها بطور معمول بین 1-2 متر در ثانیه می باشد که در سرازیری های تند می بایست از 5/1 بیشتر نشود و در سربالایی های تند می تواند تا 5/2 متر در ثانیه هم برسد.

13- طراحی هیدرولیکی سیستم: پس از تعیین قطر لوله ها و اطمینان از سرعت مجاز آب در لوله ها می بایست فشار مورد نیاز پمپ را تعیین نمود.

- افت اصطکاکی لوله اصلی (با استفاده از فرمول هیزن ویلیامز)

- افت اصطکاکی لوله نیمه اصلی

- افت اصطکاکی لوله فرعی

(در محاسبه افت اصطکاکی لوله ها می بایست شیب زمین نیز در نظر گرفته شود سپس مسیری از لوله ها که بیشترین افت را دارد به عنوان مسیر بحرانی انتخاب و مجموع افت این مسیر با موارد ذیل جمع می شود)

- افت در اتصالات (معمولا 2/0 افت کل خطوط لوله ها در نظر گرفته می شود)

- فشار کارکرد قطره چکان (m)

- افت اصطکاکی ایستگاه کنترل مرکزی

- فشار کل مانومتریک، حاصل جمع موارد فوق است که در نهایت 10-20 درصد ضریب اطمینان نیز در نظر گرفته می شود.

 

14- انتخاب پمپ : با توجه به دبی و فشار مورد نیاز سیستم از طریق کاتالوگ های ارائه شده کارخانه پمپ، فیلتر شن، هیدروسیکلن، تانک کود و فیلتر دیسکی مورد نیاز انتخاب می شوند. سرعت محاز در لوله های ایستگاه پمپاژ (لوله های مکش و رانش پمپ) بین 1/1 الی 9/0 متر بر ثانیه می باشد.

منبع : http://mansourgholizadeh.blogfa.com/post-8.aspx


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

هرم ناقص برای استخر خاکی در آبیاری


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

جدول انواع سایز لوله پلیکا


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


درخت زردآلو در سال به چه مقدار آب نیاز دارد ؟ چه زمانی باید درخت زردآلو را آبیاری نمود ؟ مدیریت آب در باغات زردآلو به چه صورت است ؟

احتیاجات آب و آبیاری درختان زردآلو

آبیاری منظم برای پرورش درخت زردآلو الزامی است . رطوبت یکنواخت خاک در حفظ قدرت رشد ، باردهی و اندازه میوه ها مهم می باشد . علاوه بر مقدار و قیمت آب ، کیفیت آن نیز اهمیت زیادی دارد . زیرا آبیاری مداوم یک خاک خوب با آب سنگین و یا شور ، به تدریج زمین را شور و نامناسب می سازد .

نیاز آبی میوه های هسته دار (در اینجا درخت زردآلو) در روش سنتی بر حسب شرایط اقلیمی منطقه و رقم ، 7 تا 10 هزار متر مکعب برای هر هکتار در سال می باشد ، که در آبیاری قطره ای نیاز آبی به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب خواهد رسید . در روش های آبیاری سنتی باید به گونه ای عمل نمود که در حین آبیاری ، آب با طوقه درختان تماس نداشته باشد .

در نقاطی که بارندگی سالیانه ، کمتر از 700 میلی متر و یا غیر متعادل باشد ، باید در روز های خشک ، آب مورد نیاز درخت را به وسیله آبیاری تامین کرد .فراهم نمودن آب کافی برای درخت طی اولین سال پس از کاشت ، به منظور کمک به توسعه سیستم ریشه ای مناسب ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

زمان تشخیص آبیاری

هنگامی که حدود 50% آب از خاک تخلیه گردد ، باید درختان را آبیاری نمود . برای بررسی محتوای آب در خاک ، به کمک یک بیلچه ، بیل یا لوله خاکی تا عمق 20 الی 40 سانتی متر خاک را حفاری کنید . خاکی که در حدود 50% ، آب در دسترس دارد ، به صورت های زیر احساس خواهد شد:

برای بافت خاکدانه ای درشت ، تقریبا خشک به نظر می رسد. گلوله ای که از این خاک ساخته می شود قادر به حفظ شکل خود نیست و از هم می پاشد .

برای بافت لومی : گلوله ای که از این خاک ساخته شود تقریبا شکل پذیر است ، هنگامی که بین انگشتان فشرده شود نوار ضعیفی را ایجاد خواهد کرد . رنگ آن تیره رنگ می باشد .

برای بافت رسی : به خوبی گلوله می شود ، نواری به طول یک اینچ یا بیشتر می توان از آن ایجاد کرد ، رنگ تیره دارد و کمی چسبنده است .

مدیریت آب در باغات زردآلو

آبیاری به موقع درخت زردآلو به منظور رشد و میوه دهی مناسب آن ، الزامی است . برای اطمینان از تامین رطوبت کافی ، باید خاک را پیش از پژمرگی درخت ، به طور کامل خیس نمود . برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد ، آب اضافی باید زهکشی شود . خشک شدن و مرطوب شدن متناوب خاک ، موجب ورود اکسیژن مورد نیاز برای رشد ریشه به خاک می شود .

پس از کاشت درخت ، آن را به خوبی آبیاری نمایید . لذا آبیاری مکرر درخت تا هنگام استقرار کامل ریشه ها مورد نیاز است .

آبیاری درختان جوان مهمتر از تغذیه آن ها است . درختان جوان سیستم ریشه ای کوچکی دارند ، بنابراین می بایست به طور مرتب آبیاری شوند . به عنوان یک قاعده کلی ، در صورتی که درخت تازه کشت شده ، دو هفته بدون بارش با حداقل 5/2 سانتی متر باران را طی کند ، باید آن را آبیاری نمود . درختان جوان به ندرت به آبیاری در فصل پاییز نیاز دارند . به جز در موارد خشکی شدید ، بهتر است با کاهش میزان رطوبت خاک در فصل پاییز ، درخت را به خواب زودرس در فصل زمستان وادار کنیم .

آبیاری بیش از حد درختان زردآلو باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و پوسیدگی ریشه می شود . کمبود آب نیز باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و ریزش میوه های کوچک می شود . بنابراین بایستی با توجه به نیاز آبی درخت ، آبیاری متعادل را انجام داد .

برای آبیاری ، کشاورزان باید یک سیستم مناسب را انتخاب کنند که باعث سوء استفاده از منابع آبی نشده ، صدمه به خاک نزند و اثر منفی بر سلامت گیاهان نداشته باشد . یکی از روش های پیشنهادی ، سیستم آبیاری قطره ای است . در این سیستم آب مستقیما از تانکر مرکزی به طور مستقیم به لوله های نازک منفذ دار منتقل شده و از آنجا در بین تک تک گیاهان توزیع می شود . این کار به طور متناوب انجام می گیرد اما سرعت جریان آب بسیار آرام بوده بنابراین زمان کافی برای نفوذ آب در منطقه ریشه محصول وجود دارد . در این روش آب کمتری هدر می رود . همچنین اثر منفی بر خاک ندارد .

 

منبع : https://padiab.com/article/%D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA-%D8%B2%D8%B1%D8%AF%D8%A2%D9%84%D9%88/


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

چگونه می توان نیاز آبی درخت گردو، این درخت ارزشمند، را فراهم نمود؟ دوره های بحرانی در آبیاری درخت گردو چه زمانی است و غفلت در آبیاری در این دوره ها چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟

آبیاری و آبرسانی درخت گردو کتاب کشت و پرورش گردو

تا این اواخر در فرانسه و در سایر مناطقی که میزان بارندگی سالانه یا ذخیره آب زیرزمینی فراوان بود، گردو به شیوه سنتی و اغلب بدون آبیاری کشت می شد. پس از بررسی و مشاهدات عینی در باغ های خصوصی و آزمایشی مشخص شد که توان تولید گردو در باغ های دیم، پیوسته در حال کاهش است و به رغم هر گونه عملیات زراعی، آب و آبیاری در افزایش تولید محصول اثر مثبت و غیر قابل انکار دارد. آبیاری نه فقط در بالا بردن کمیت میوه، بلکه بر کیفیت آن نیز اثر مطلوبی می گذارد.

در مناطقی که بارندگی کم و توزیع آن نا مناسب باشد آبیاری درختان گردو ضروری است. آب غیر کافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت گردو می شود و آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماری های طوقه و ریشه می گردد. رنگ پوست و درصد چروکیدگی نشان دهنده ی کیفیت مغز گردو است. با انجام آبیاری کیفیت مغز گردو بهتر شده و عملکرد 3/4 درصد افزایش می باید. عدم آبیاری در یک فصل موجب کاهش رشد درخت و کاهش وزن مغز گردو می شود. تنش آب در شروع دوره رشد میوه موجب تشکیل درصد زیادی از میوه های کوچک می شود. آبیاری در اواسط و یا اواخر تابستان، بعد از سخت شدن پوست میوه ها تأثیری در افزایش اندازه میوه ها نخواهد داشت. مطالعات انجام شده در مورد آبیاری نشان می دهد که ریشه های گردو در خاک های شنی لومی رطوبت را از عمق 3 متری خاک جذب می کنند و 80 درصد از رطوبت جذب شده از عمق 2 متری خاک به بالا صورت می گیرد ولی در خاک های سنگین، قسمت زیادی از آب جذب شده از قسمت فوقانی خاک و از عمق 1 متری صورت می گیرد. آبیاری برای درختان پیوندی و درختان جوان بسیار ضروری است ولی در درختان بالغ با افزایش توسعه ریشه ها، میزان نیاز به آب کمتر می شود. مقدار آبیاری به سن درخت، نوع خاک، مقدار بارندگی و پراکنش آن، استفاده از مالچ و سیستم مدیریت خاک بستگی دارد. آبیاری در پاییز پس از برداشت محصول از اولویت خاصی برخوردار است. حتی توصیه می گردد که در طول زمستان چند نوبت آبیاری کامل صورت گیرد تا آب کافی در اعماق ریشه برای رویش اول بهار ذخیره گردد. مهم ترین تثر آبیاری زمستانه بهره گیری از تأثیر مثبت یخبندان ها برای از بین بردن لارو، شفیره و پوره حشراتی است که زمستان گذرانی خود را در خاک پای درختان انجام می دهند و آبیاری بسیار مؤثر و مفید می باشد. بدین وسیله با یک هزینه بسیار کم، یک مبارزه بیولوژیکی اساسی در مورد بعضی از آفات انجام می گیرد. آبیاری در طول فصل رویش باید بر اساس برنامه منظم و با دقت صورت گیرد و توصیه می گردد به فاصله نیم متر یا بیشتر از یقه درخت باشد.

دوره های بحرانی

در طول دوره رشد گیاهی، درخت گردو مراحل مختلفی را می گذراند که طی این مراحل غفلت در آبیاری نه فقط محصول سال، بلکه تولید کمی و کیفی سال های آینده را نیز مورد تهدید قرار می دهد. اثر های آبیاری نامطلوب بر حسب تاریخ آبیاری:

- اثرهای تخریبی کمبود آب در اندازه میوه و رشد گیاه در خرداد ماه:

1- کوچک شدن اندازه میوه

2- کاهش رشد گیاهی که حتی با آبیاری بعدی و اضافی نیز اثرهای نامطلوب هنوز دیده خواهند شد.

3- تأخیر در رشد گیاهی، نارس ماندن شاخه ها، خطر یخبندان و تشکیل جوانه های ناقص که در صورت ادامه خشکی، باقی مانده جوانه های برگ و میوه نیز نارس و ناقص خواهند شد.

- اثرهای تخریبی کمبود آب در اندازه میوه و رشد گیاه در تیر ماه:

1- نقص در رشد گیاهی

2- نقص در تشکیل جوانه های میوه، کاهش جوانه های گل و کمبود تولید میوه در سال بعد

3- نقص در تشکیل مغز گردو

- - اثرهای تخریبی کمبود آب در اندازه میوه و رشد گیاه در در مرداد ماه:

1- نقص در تشکیل جوانه های میوه و نقص در بستن مغز گردو

2- نارس ماندن شاخه های سال و خطر یخبندان

- اثرهای تخریبی کمبود آب در اندازه میوه و رشد گیاه در شهریور ماه:

1- نقص در تجمع مواد خشک در مغز گردو، کاهش وزن و پژمردگی مغز

2- نقص در خشبی شدن شاخه های سال

 

منبع : https://padiab.com/article/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%88/


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شماره جاری: دوره 11، شماره 6، بهمن و اسفند 1396، صفحه 935-1188  XML

1

بررسی اثر آبیاری با روش تلفیق آب دریای خزر و آب شیرین بر خواص فیزیولوژیکی و بهره‌وری آب در گیاه جعفری

  صفحه 935-946
  صابر جمالی؛ حسین شریفان؛ فراست سجادی
 

2

ارزیابی روند خشک‌سالی در استان فارس با استفاده از شاخص شدت خشک‌سالی پالمر

  صفحه 947-959
  شیدا دهقان؛ نسرین سیاری؛ بهرام بختیاری3
 

3

تحلیل آزمایشگاهی اثرمتقابل جریان یک‌سویه و باله بر مکانیزم خوددفنی خطوط لوله

  صفحه 960-971
  جعفر مهرآبادی؛ بیژن قهرمان؛ کاظم اسماعیلی
 

4

بررسی رفتار پوشش‌های بتنی کانال‌های آبیاری در بسترهای اصلاح شده موضعی

  صفحه 972-987
  حجت احمدی؛ سمیرا مردعلی؛ ثمر بهروزی‌نیا
 

5

تاثیر بستر زبر نیم‌استوانه‌ای بر خصوصیات پرش هیدرولیکی در حوضچه آرامش مستطیلی واگرا

  صفحه 988-998
  اکرم عباسپور؛ داود فرسادی‌زاده؛ محمدرضا عبدیان رکنی
 

6

بررسی تاثیر تعداد صفحات مستغرق بر ضرایب اختلاط عرضی در کانال مستطیلی

  صفحه 999-1008
  یاسمن بلادی؛ محمود شفاعی بجستان
 

نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

یکی از مهمترین بخش های رشته آبیاری طراحی سیستم های تحت فشار می باشد. که طراحی سیستم خود دارای بخش های مختلفی می باشد. اما هدف از طراحی اجرای سیستم می باشد. لذا آشنای با نصب و اجرای انواع سیستم های تحت فشار از الزامای است که دانشجویان رشته آب باید با آن آشنا باشند.و برای آزمون سازمان جهاد کشاورزی یکی از دروس مورد پرسش همین نصب و اجرا تحت فشار می باشد.

در ضمن این بخش به عنوان جزوه آبیاری تحت فشار نیز می باشد.

آبیاری تحت فشار

آبیاری تحت فشار

 

 

لینک دانلود جزوه اجرا امین روشنی جهت شرکت در ازمون آبیاری تحت فشار 

 

منبع : http://www.abe87.blogfa.com/tag/%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام 

با مراجعه به لینک زیر میتونید آموزش کاربردهای هایپرلینک در نرم افزار ArcGis رو ببینید و استفاده کنید :

http://www.dalfak.com/w/99goe

 

 


نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

محاسبه آبدهی چاه

روشها و ضوابط اندازه گیری و محاسبه آبدهی چاه به قرار زیر می باشد.

1- روش حجمی

ساده ترین روش اندازه گیری آبدهی در جریانهای کم، اندازه گیری مستقیم آب از راه هدایت آن به داخل ظرف با حجم معین می باشد. به این منظور پیمانه ای با ظرفیت مشخص در مسیر جریان عبور قرار گرفته و زمان پر شدن آن محاسبه می شود. در این حالت میزان دبی آب از رابطه زیر به دست می آید.

Q=V/t

در این رابطه Q دبی آب بر حسب لیتر بر ثانیه، V حجم ظرف به لیتر و t زمان پر شدن ظرف به ثانیه می باشد. توصیه می شود از بشکه های 220 لیتری جهت اندازه گیری استفاده شود.

در صورتی که زمان پر شدن کمتر از ده ثانیه باشد احتمال بروز خطا در محاسبه زمان پر شدن ظرف تا 30 درصد افزایش می یابد. بنابراین اندازه گیری سه بار تکرار شده و میانگین آن مورد نظر خواهد بود.

2- روش فلوتر یا جسم شناور

این روش بیشتر جهت محاسبه دبی جریان آب در یک نهر یا رودخانه استفاده می شود و دقت بالایی ندارد. بخشی از نهر یا رودخانه با شکل مستقیم و یکنواخت انتخاب و در وسط آن سطح مقطع جریان اندازه گیری می شود دو نشانه در طول نهر یا رودخانه به فاصله حداقل ده متر انتخاب و جسم شناوری از قبل از نشانه اول در وسط نهر رها شده زمانی که جسم شناور به نشانه اول می رسد زمان آغاز و پس از عبور از نشانه دوم متوقف تا مدت زمان طی مسیر محاسبه شود. برای بالا بردن دقت اندازه گیری این عمل تا سه بار تکرار و میانگین داده ها در نظر گرفته می شود. از تقسیم فاصله بین دو نشانه به مدت زمان عبور جسم سرعت سطحی حرکت به دست می آید.

V=L/t

در این رابطه V حداکثر سرعت سطحی بر حسب متر بر ثانیه، L فاصله بین دو نشانه بر حسب متر و t زمان عبور جسم شناور بر حسب ثانیه می باشد.

برای محاسبه دبی جریان آب نیاز به محاسبه سرعت متوسط است که حاصلضرب ضریب K معادل 0.8 در حداکثر سرعت سطحی به دست می آید.

Q=A.Vm

Q دبی جریان بر حسب مترمکعب بر ثانیه، A سطح مقطع جریان بر حسب متر مربع و Vm سرعت میانگین جریان بر حسب متر بر ثانیه می باشد.

ادامه مطلب...

نظرات ()

صلوات : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نقشه utm یعنی نقشه ای که مختصات جهانی داره.وقتی مختصات یک نقطه رو میگیری این نقطه در کل کره زمین با همین مختصات شناخته میشه.

 

در صورتی که نقشه ای دارید که در مختصات UTM قرار ندارد با معلوم بودن مختصات حداقل سه نقطه از آن نقشه می توانید با جابجایی و چرخش نقشه را در مختصات UTM قرار دهید.

 

و برای وارد کرد مختصات UTM در نقشه فقط کافیه دستور پلی لاین را اجرا کنید و نقاط را یا تک تک وارد کنید و یا نقاط را از اکسل کپی و یک جا پیست کنید تا وارد نقشه شود.

 

 

 

 منبع : http://vcad.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AA-utm/


نظرات ()

<      1   2   3   4   5      >

 

گروه مهندسان آبیاری در تلگرام

مهندسان آبیاری در تلگرام

برای عضویت روی عکس کلیک بفرمایید


==========

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ

آقا بیا